Ka reikia žinoti apie variklio alyva.

Ką reikia žinoti apie variklio alyvą.

Variklių alyvų charakteristikos, paprastai nurodytos ant etiketės. Jos žymymos skaičiais ir raidėmis. Norime padėti jums suprasti, ką reiškia šie žymėjimai.

Gera variklio alyva turi:

  1. Alyva turi būti aukšto stabilumo ir atspari šiluminiams pokyčiams.
  2. Gerai valo įvairias variklio dalis nuo nešvarumų.
  3. Labai gerai atitinka sandarinimo elementus ir nepažeidžia metalinių dalių.
  4. Sukuria atsparią plevelę, kuri neleidžia dalims trintis ir nusidevėti.
  5. Pasižymi puikiomis klampumo charakteristikomis, vyksta efektyvus dalių sutepimas.
  6. Yra atspari putojimui ir turi nedidelį lakumą

 

Variklio alyva skirriama pagal sudėtį:

          Mineralinės. Gaminamos iš naftos distiliacijos būdu.  Įprastai žymimos kaip Mineral. Pasižymi aukštu klampumo lygiu. Įkaisdamos greitai išgaruoja ir užsiteršia           dėl sudėtyje esančių priedų suirimo.

         Pusiau sintetinės. Gaminami mineralų pagrindu. Lyginant su mineralinėmis alyvomis, sudėtyje yra daug priedų. Žymimos kaip Semi-synthetic arba Part-                       synthetic. Tinka eksploatavimui vietose, kur žiemos būna pakankamai švelnios, o vasaros nelabai karštos. Taip pat jų didesnis ir efektyvesnis tarnavimo laikas,                 geresnis atsparumas temperatūros svyravimams.

         Sintetinės. Gaminamos iš naftos, naudojant organinę sintezę. Daugelyje šalių žymimos kaip Fully Synthetic. Sintetinė alyva neleidžia susidaryti nuosėdoms ir                 pasižymi optimaliomis klampumo charakteristikomis šaltuoju metų laiku, kas užtikrina patikimą pavaros  apsaugą. Be to, jos išsaugo savo pirmines savybes net               veikiamos ekstremaliai aukštų temperatūrų, todėl tinka naudoti karšto klimato sąlygomis.

 

Rekomenduojame:

 Senesnio modelio varikliams, su didele rida, netinka sintetinės alyvos, ypač tais atvejais, jeigu prieš tai sutepimo sistemoje buvo naudojamos mineralinės. Nes jų   sudėtyje esantys priedai gali padidinti pavaros mechanizmo apkrovą ir pagreitinti jo elementų nusidėvėjimą.

 Alyva su sintetinių komponentų pasižymi mažu klampumu ir gali nutekėti per sandarinimo dalis ir jas suardyti.

 Mes nerekomenduojame mineralinės alyvos  naudoti sportiniuose ir galinguose automobiliuose, kurių komponentai ir mazgai yra veikiami ekstremalių apkrovų: intensyvus terminis poveikis gali turėti itin neigiamą efektą.

 

SAE žymėjimas.

Alyvos klampumas - tai viena iš svarbiausių jo charakteristikų, nuo kurios priklauso konkrečios priemonės panaudojimo galimybės ir veikimo našumas.

Remiantis SAE (Society of Automobile Engineers) klasifikacija, visas variklio alyvas galima suskirstyti į tokias kategorijas:

Žieminės. Tinka naudoti šaltuoju, tačiau negali būti eksploatuojamos šiltuoju metų laiku. 

Žymimos tokiu būdu: raidė W reiškia, kad priemonę galima naudoti žiemą. Prieš tai rašomas skaičius visada yra penketo kartotinis ir nurodo, kokiai temperatūrai esant alyva galės efektyviai saugoti variklį nuo nusidėvėjimo šalto paleidimo metu. Atskaitos taškas yra reikšmė -35 °С, kuris atitinka 0 klasę. Kitos klasės nurodo temperatūros didėjimą 5 °С: produkcija, žymima 5W, išsaugo savo eksploatavimo savybes esant -30 °С, 10w - -25 °С ir t.t.

 

Vasarinės. Užtikrina detalių sutepimą ir jų apsaugą šiltuoju metų laiko, tačiau neefektyvios esant žemai temperatūrai. Jų žymėjime taip pat naudojami skaičiai: 20, 30, 40, 50 ir 60. Jie reiškia kinematinį klampumą esant 100 °С, o ne maksimalią aplinkos temperatūrą, kaip daugelis klaidingai mano.

 

Visiems sezonams. Tinka eksploatavimui tiek šiltuoju, tiek šaltuoju metų laiku. Ant jų etiketės nurodoma naudojimo žiemą galimybė, minimali leidžiama temperatūra ir klampumo lygis esant maksimaliai įkaitimui: 5W-30, 10W-60 ir t.t. Šiuo metu tokia alyva yra labiausiai paplitusi.

 

 

Mūsų rekomendacija: Tikslingiausia naudoti visiems sezonams tinkančias sintetines alyvas, kadangi jų nereikia keisti du kartus per metus. Jeigu automobilis yra eksploatuojamas mieste, su dažnais sustojimais ir laikymu nešildomose patalpose, ypač jei gyvenate aplinkoje su atšiauriomis žiemomis, rinkitės produkciją su žymėjimais 0W arba 5W. Tais atvejais, kai automobilio variklis yra nusidėvėjęs ir tarpai tarp trinties porų padidėję, geriau rinktis klampesnes sutepimo priemones.

 

 API klasifikaciją.

API klasifikaciją sukūrta tam, kad atskiri alyvą, priklausomai nuo jos techninių charakteristikų ir eksploatavimo savybių. Ji taip pat leidžia netiesiogiai įvertinti sutepimo medžiagos kokybę, kadangi keliami vis aukštesni reikalavimai naujausiems gaminiams.

 

Pagal API klasifikacijq, visas variklių alyvas galima suskirstyti į dvi kategorijas, kiekviena iš kurių, savo ruožtu, skirstoma į įvairias klases:

S. Skirtos benzininiams varikliams. Šiuo metu, daugelyje šalių leidžiama naudoti 4 klasių alyvas:

  1. SJ. Rekomenduojama naudoti varikliuose, išleistuose iki 2001 metų.
  2. SL. Tinka pavaros agregatams, pagamintiems iki 2004 metų. Daugelis automobilių koncernų laiko tai minimaliu standartu, reikiamu techninei automobilio priežiūrai.
  3. SM. Skirtos varikliams, pagamintiems iki 2010 metų. Pasižymi aukštesniu efektyvumu esant žemai temperatūrai, atsparumui oksidacijai ir nuosėdų susidarymui. Išlaiko puikiai eksploatavimo savybes viso tarnavimo termino metu.
  4. SN. Pristatytos 2010 metais. Šiuo metu užtikrina aukščiausią variklio apsaugos lygį, taip pat aukštą jo našumą. Padeda taupyti kurą. Užkerta kelią ankstyvam turbokompresoriaus nusidėvėjimui. Nedaro neigiamo poveikio tarpinėms ir riebokšliams.

 

C. Naudojamos dyzeliniuose komercinio transporto agregatuose. Šiuo metu skirtingų leidimo metų varikliuose yra naudojamos priemonės, žymimos kaip CH, CI, CJ, CK. Po klasės pažymėjimo nurodomas skaičius 4 reiškia tai, kad sutepimo medžiagą galima naudoti keturtakčiame variklyje.

  1. CH-4. Pristatyti 1998 metais. Tinka varikliams, kurie veikia varomi aukštos kokybės kuro su konkrečiu sieros turiniu mažesniu nei 0,5 %.
  2. CI-4. Pasirodė 2002 metais. Užtikrina patikimą variklio ir dujų recirkuliacijos sistemos (EGR) elementų apsaugą nuo suodžių susikaupimo ir ankstyvo nusidėvėjimo. Kai kurios šios klasės sutepimo medžiagos gali būti žymimos CI-4 PLUS.
  3. CJ-4. Išsiskiria geresniu temperatūros stabilumu, atsparumu oksidacijai, pasižymi didesniu eksploatavimo resursu.
  4. CK. Sukurtos variklių, išleistų 2017 metais, apsaugai, tačiau gali būti naudojamos ir kaip geresnė alternatyva senesniuose modeliuose.

Egzistuoja universalios sutepimo medžiagos, kurios tinka naudoti varikliuose, varomuose tiek dyzeliu, tiek benzinu. Jos turi dvigubą žymėjimą, pavyzdžiui, CH-4/SJ.

Rekomnduojame: 

Be abejo, siūlome variklio sutepimui naudoti naujausių klasių tepalus. Daugelyje atveju, tai pasiteisina: kuo vėliau produktas yra sukurtas, tuo jis ekonomiškesnis, ekologiškesnis ir saugesnis. Tačiau, ši rekomendacija nėra aktuali seniems automobiliams: pasenusi pavaros agregato konstrukcija neleis įvertinti visų naujovės privalumų, nors jų kaina ženkliai aukštesnė.

ACEA našumo įvertinimas.

Išmetamųjų dujų kenksmingumas ir kuro sąnaudų sumažinimas - vienas iš pagrindinių reikalavimų, keliamų šiuolaikinei variklių alyvos produkcijai. Todėl vis dažniau ant sutepimo medžiagos pakuotės galima pamatyti žymėjimą, nurodanti, kad ji atitinka šiuolaikinius, naujausius ekologijos standartus.

 

Remiantis klasifikacija, kurią pasiūlė Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA), visas naudoti leidžiamas alyvas galima suskirstyti į tokias kategorijas:

A. Skirtos benzininiams varikliams. Po raidės rašomas skaičius, nurodantis ekologiškumo ir klampumo lygį tam tikrose sąlygose. Šioje kategorijoje yra keturios klasės: A1, A3 ir A5. Skaičiai 1 ir 5 nurodo į tai, kad ši produkcija tausoja energiją. Visa kita panašu į API klasifikaciją: kuo didesnis skaičius, tuo geresnės produkto eksploatacinės savybės.

B. Į šią kategoriją patenka sutepimo medžiagos lengviesiems ir nedideliems komerciniams automobiliams, varomiems dyzeliu. Jos taip pat skirstomos į klases: B1 ir B5 - tausojančios energiją, B3, B4 - įprastos.

E. Šia raide žymimi produktai yra skirti sunkių krovininių mašinų ir specialiosios technikos dyzeliams. Ekonomiškai efektyvios yra tik produktai su žymėjimo E1, o visi kiti - standartiniai.

Be to, į automobilių tepalų energijos tausojimo savybes dėmesį atkreipė ir API ekspertai, pritaikę žymėjimui naują reikšmę - EC (Energy Conserving).

Tokios alyvos pasižymi mažesniu klampumu esant dideliems temperatūros svyravimams, kas padeda užtikrinti lengvą ir laisvą judančių dalių eigą ir sumažinti kuro sąnaudas. Tačiau, kartu gali sumažėji alyvos plėvelės storis, kas itin pavojinga seniems varikliams su didele rida, kurių sudedamosioms dalims reikia didesnės apsaugos.

Mūsų rekomendacijos:  naudoti alyvą, kurią rekomenduoja gamintojas ir paitarkite su specialistais dėl klampumo charakteristikų parinkimo. Taip išvengsite greito pavaros mechanizmo nusidėvėjimo. 

Ką reiškia etikėtės?

API SL / CF. Reiškia, kad produkcija yra universali ir tinka naudoti tiek daug vožtuvų turinčiuose turbininiuose varikliuose, varomuose benzinu, tiek ir įvairios konstrukcijos dyzeliniuose pavaros agregatuose. Užtikrina padidintą variklių, funkcionuojančių sujungto kuro ir oro mišinio pagrindo, apsaugą, užkerta kelią nuodagų susidarymui naudojanti kurą, kuriame yra daugiau nei 0,5 % suodžių.

ACEA A3 / B4. Nurodo, kad ši priemonė tinka naudoti sunkiomis eksploatavimo sąlygomis, pasižymi ilgesniais keitimo intervalais ir padeda mažinti kuro sąnaudas. Gali būti naudojama didelio našumo benzininiuose ir dyzeliniuose varikliuose.

10W-40. Nurodo į tai, kad produktas tinka naudoti tiek vasarą, tiek žiemą, išsaugo savo konsistenciją esant -25 °С ir įšildomas išlieka pakankamai klampus, todėl gali būti naudojamas automobiliuose su didele rida.

MoS2. Sutepimo medžiagos sudėtyje esantis molibdeno disulfidas užkerta kelią nuotrynų susidarymui, sumažina trintį ir detalių nusidėvėjimą, užtikrina begarsį variklio veikimą.

Rekomenduojame: Renkantis alyvą variklio sutepimui, pirmiausia orientuokitės į transporto priemonės gamintojo rekomendacijas, o ne į produkto kainą ar prekės ženklo žinomumą. Būtinai atsižvelkite į automobilio eksploatavimo sąlygas, savo vairavimo stilių ir kitus individualius parametrus. Alyvų katalogus rasite čia...